A meghonosított sárgaborsó dahl...

avagy az indiai borsófőzelék meséje

Sárgaborsó, felesborsó? Egal, tudom mire gondoltok, de megkérnék mindenkit, hogy kicsit tegye félre az ellenérzetét és figyeljen ide!

A sárgaborsó, azaz a szárított zöld borsó, egy nagyon olcsó, mindenhol hozzáférhető  táplálék. Ott figyel a sarki közért polcain mégis méltatlanul háttérbe van szorítva az alapanyagaink között.
Vajon miért?
Pusztán már az élettani hatásai miatt is kijárna neki  némi tisztelet... 

Nézzük meg miért is érdemes fogyasztani!

valóságos tápanyagbomba 

bővelkedik a vitaminokban
(B1, B2, B5, B9, E és C-vitamin)

♥ tobzódnak benne az ásványi anyagok
(foszfor, kálium, kalcium, magnézium, vas, cink, mangán)

♥ az izoflavin, a molibdén és a triptofán, tartalma is igen jelentős

Főbb gyógyhatásai nagy vonalakban:

erősíti az immunrendszert
magas rosttartalmával jótékonyan hat az emésztésre
tökéletes fehérjeforrás, a növényi táplálkozást folytatók adu ásza, hiszen megtalálhatóak benne a húsban is fellelhető tápanyagok
a diétázók is nyugodt szívvel pusztítják, majdnem teljesen zsírmentes
káliumtartalmával csökkenti a vérnyomást, szabályozza a szívműködést
a benne fellelhető izoflavinok segítik megelőzni a szervezetünk elrákosodását
 molibdén tartalmával mobilizálja a testünk tisztító folyamatait, erősíti a méregtelenítését
a  triptofán által támogatja az idegrendszert, elűzi a depressziót és csökkenti az  alvászavarokat
a pantoténsav készlete miatt kiválóan oldja a stresszt, és a fogyókúrázók nagy örömére még a zsírégetést is serkenti
✔folsavtartama révén különösen a terhesség kezdeti szakaszában érdemes fogyasztania minden várandós kismamáknak. Tudni illik  az embrió gerinc és velőcsövet lezáró folyamatok csakis a folsav jelenlétében zajlanak optimálisan
✔gyógyír a vérszegénységre
✔szabályozza a hormonháztartás
✔csökkenti a koleszterinszintet


A felhasználását tekintetbe véve gazdag a paletta, sosem  kell megállni a hagyományos ízeknél.
Készítettem már belőle fasírtot, felfújtat, főzeléket, levest, salátát, sőt még akár sós apró süteményhez is alkalmazható a lisztje...

Előre szólok ennek a receptnek semmi köze nem lesz az emlékeinkben élő unalmas "finomfőzelékhez".

Készítsünk dahl-t! A dahl egy indiai közkedvelt  fűszeres fogás. Az elnevezése nem köthető konkrétan egy ételhez sem, mert minden hüvelyesből (bab-, borsó- és lencseféléből) elkészíthető. A neve arra utal, miszerint a hüvelyesek  a főzés  során szétesnek, kettéválnak. A dahl-ok gyakran vannak a szegények ételeként emlegetve, pedig az igazat megvallva cefetül egészségesek. Biztosítják a megfelelő energia-, fehérje és rostbevitelt az emberi szervezet számára. Szerencsére India fűszervilága az országhoz híven módfelett színes, ennek köszönhetően valóságos ízorgiákat varázsolhatunk egy mezei dahl-ból.

Ami engem illet kicsit módosítottam a tradicionális recepten. Köztudott, hogy Indiában általában nem fogyasztanak hagymát az izgató, vágyfokozó hatása miatt, ezt egy hing nevű növényi porral helyettesítik.  A mi konyhánkban sajnos hiánycikk a hing, így én csupán pár fokhagymát használtam. 

Fokozva az alkotás örömét, kapcsoljunk be egy kis ide illő zenét!



Amikre szükség lesz:

♥ fél kg sárgaborsó 
♥ 2-3 ek kókuszolaj
♥ 2 nagyobb paradicsom, ha nem elég "paradicsom ízűek" akkor egészítsd ki egy kis sűrített paradicsommal
♥ pár gerezd zúzott fokhagyma
♥ 3 cm reszelt gyömbér
♥ vegamix, fél zöldségleveskocka
♥ 1 kk pirospaprika
♥ 1 kk garam masala és/vagy 1 kk római kömény (én mindkettőt beletettem, mert rajongok az indiai ízekért)
♥ 1 kk barna mustármag
♥ 
1 kk kurkuma
♥ 1 kk lepkeszeg
♥ 1 kk csilipehely
♥ 0,5 kk őrölt ánizs
♥ 0,5 kk őrölt szegfűszeg
♥ 0,5 kk tört koriander
♥ 0.5 kk őrölt fahéj
♥ tiszta só, bors ízlés szerint
♥ víz

A metódus a következő:

♥ Az alaposan megmosott sárgaborsót egy fazékba tettem, felöntöttem annyi meleg vízzel, hogy legalább 3-4 ujjnyira ellepje, beleszórtam 1 ek vegamixet, a fél leveskockát és némi sót.

♥ Amíg főtt a borsó, egy serpenyőben felhevítettem a kókuszolajat, majd a következő sorrendben megpirítottam benne a fűszereket: először a gyömbért, szórtam az edénybe majd a római köményt, a mustármagot, a zúzott fokhagymákat, a csilipelyhet, a koriandert, a lepkeszeget, az ánizst, a szegfűszeget, garam masalát, fahéjat, végül a piros paprikát pörzsöltem át. Vigyázni kell, mert hamar odakaphat a keverék, csak pár percig pörköljük a fűszereket.

♥ Amikor már kellően belengte a konyhát India zamata, hozzá adtam a felkockázott paradicsomokat,  kevés vizet és hagytam, hogy szósz sűrűségűvé váljon.  

♥ Közben a sárgaborsó már szépen beszívta a  vizet, ráöntöttem a paradicsomos kutyulékot, lefedtem és takarékra téve, lassú lángon olyan negyed óra alatt összefőztem.

♥ Hogyha autentikusak maradnánk  purival,  naan-nal vagy csapatival kínáljuk, de megfelel mellé a párolt barna rizs is.

Íme:
p1190299.JPGFogyasszátok jó étvággyal!
☾ॐ ☯ ☮ ☽