fasírt falatkák medvehagyma szósszal

❦    ...Virágillat, madárdal, napsütés...   ♪ ❧

 Ahogy enyhül az idő, olyan mintha szárnyakat kapnék!
A tavasz számomra mindig is  egy új év kezdetének tetszett. A kikeleti fuvallat hívogat, belesúgja a fülembe, hogy "Mozdulj meg!"
Ad egy újabb löketet a megújulás és a méregtelenítés irányába.

Ha te is hasonló cipőben jársz, akkor figyelj egy kicsit ide!
Az ébredő természet kínálta medvehagyma remek segítségünk lehet a testünk tavaszi nagytakarításában.
A tavalyi bejegyzésemben már elzengtem az ódáimat róla, amit néhány recept kíséretében  ITT elolvashattok. 

A medvehagyma levesek, pestok és pogácsák már-már standard tavaszi fogásokká váltak nálunk. A rajongásom semmit sem fakult irántuk, de azért jó mindig frissíteni a repertoáron.
A mai ebédünkben helyt adtam a medvehagymának, de nem engedtem át neki a fajsúlyt. Mini babfasírtokat és párolt amarántot kínáltam mellé.

Lássuk!

       ♪ ❧ ❃       ❧ ❀ 

A fasírtgolyókhoz legyen kéznél:

♥ babgulyásmaradék ;) ha ez nincs akkor 1 konzerv vörösbab 
♥ pár gerezd zúzott fokhagyma
♥ 1 nagyobb vöröshagyma (vágjuk apróra, pirítsuk meg)
♥ rizsliszt
♥ kb 2 ek burgonyapehely (nagyon egyszerű gyors megoldás főtt krumpli helyett)
♥ 2 ek szójaszósz
2 ek dijoni mustár 
♥ 2 ek sűrített paradicsom
♥ ízlés szerint fűszerek: só/bors/őrölt köménymag/ majoranna/ füstölt paprika/ folyékony füst

♥ Aprítóba tettem a babot a fokhagymával, a fűszerekkel, a szószokkal és a burgonyapehellyel egyetemben, majd a rizsliszt apránkénti hozzáadagolásával félkemény formázható masszává gyúrtam.
♥ Kis  golyókat készítettem belőle, ezután áztatott nagy szemű kukoricadarába fürdettem őket. (helyettesíthető más maggal)
♥ Elő melegített sütőben légkeveréssel 180°C-on kb  15-20 perc alatt sült meg.


Amíg sül a fasírt, oda tettem az amarántot is.

Figyelem, ha csak a receptekre fókuszálsz akkor kérlek ugord át a következő kis kitérőt!!!

        ❧ ❃        ❧ ❀ 

Ha még nem ismered az amarántot, röviden bemutatom és elmondom,  hogy én miért is kedvelem :)

♥ Az amarántot (más néven disznóparéjt) méltón emlegetik az inkák kincseként. Származási helyét tekintve Közép-Amerikából származik. A föld legrégebbi kultúrnövényeként az indiánok legfőbb táplálékforrásaként tartották számon a kukoricával és a babbal egyetemben. A feljegyzések szerint már 6000 évvel ezelőtti indián sírokból is kerültek elő bizonyítékok arra vonatkozólag, hogy hajdanán az inkák  népszerű, kedvelt, folyamatosan termelt tápláléka volt.

♥ Az egyik legegészségesebb álgabona a világon.
Hogy miért álgabona?
Mert rendszertanilag nem tartozik a pázsitfűfélék osztályába, de tápanyagtartalmát és élettani hatásait tekintetbe véve vetekszik a gabonafélékkel. A magja magas keményítőtartalmú, így a gabonafélékhez hasonlóan lisztté őrölve is használhatjuk ételeinkhez.
 

Érdekességei:

♥ Elöljáróban annyit, hogy a kedvező beltartalma miatt a NASA felvette az amarántot az űrhajósoknak összeállított élelmi anyagok listájára. (Vietmayer, 1981)

♥ Divatos szavakkal élve valóságos superfood!

♥ Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a "gabonák" közül az amaránt fehérjetartalma kiemelkedően magas, az azaz  különösen gazdag aminosavakban, lizinben, (ez egy izomépítésben részt vevő  aminosav) Ugyanakkor mivel a szénhidráttartalma alacsonyabb a búzafélékénél, ideális táplálék lehet sportolóknak, növényi étrendűeknek, fogyókúrázóknak, diétázóknak.

♥ bővelkedik az esszenciális, telítetlen zsírsavakban, különösen linolsavban (omega-6)-, és linolénsavban (omega-3) melyek a szervezet számára nélkülözhetetlenek. 

♥  magas  a vastartalmával serkenti a vérképzést

♥  Kiemelendő kalcium készletével veri a közkedvelt tehéntejet, és azzal ellentétben erősítő hatással van a csontokra és a fogakra. A tejről ITT olvashatsz bővebben.

♥  Az amaránt magnéziumtartama is jelentősebb más gabonaféléknél, ami nagy vonalakban jótékony hatással van a szív és érrendszerre, az idegrendszerre, az anyagcserére.

♥  Gluténmentes, vagyis  lisztérzékenyek is bátran fogyaszthatják.

♥ Rostanyagtartalma magas, így kiváló táplálék a koleszterin problémákkal  küzködőknek, segítséget jelent az emésztési rendellenességekben szenvedőknek

♥ Elnyújtott felszívódásával hosszan tartó jóllakottság érzetet kelt.

.  ♥ A benne található ásványi anyagok közül továbbá még  figyelemre méltó  a kálium-, a foszfor- és a cinktartalma.


♥ Vitaminok közül megtalálható benne az aszkorbinsav ,a  B2-, a B6-vitamin valamint az E-vitamin

♥ immunerősítő, robotáló

♥  Mindent összevetve mindenkinek ajánlatos a fogyasztása függetlenül attól, hogy növényi táplálkozást folytat-e, vagy sem.

       ♪ ❧ ❃       ❧ ❀ 

Így főztem:

♥ Beleöntöttem egy fazékba az amarántot és kétszeres mennyiségű vízzel leforráztam.
♥ Hagytam állni 10-15 percet, majd kb 15 perc alatt takarék lángon megfőztem.


       ♪ ❧ ❃       ❧ ❀ 

A medvehagyma szószhoz szükségeltetik:

♥ egy csokor medvehagyma
♥ 1 ek kókuszolaj
♥ vegamix vagy fél vegán leveskocka
♥ só bors, szerecsendió
♥1 kk dijoni mustár
 ♥ fél liter vízben, vagy natúr  növényi tejben elkevert 2 kk nyílgyökérliszt
(persze bármelyik keményítő is megteszi)
(Két teáskanál nyílgyökérliszt felel megy egy evőkanál kukoricakeményítőnek)
♥ 1 ek burgonyapehely


♥ Az apróra vágott medvehagymát megfuttattam  kókuszolajon, hozzáadtam a fűszereket.

♥ Felöntöttem a folyadékkal, a mustárral és folyamatosan kevergetve besűrítettem. 

♥ Végül kóstoltam és hozzáadtam  a burgonyapelyhet is, hogy szelídítse az erős hagymaízt. (ideális sűrítő anyag, de arra is alkalmazható, hogy "selymesítse" az összhatást) 

♥ Kicsit bele botmixereztem, hogy még krémesebb legyen.


Lehet tálalni  
Finito!

       ♪ ❧ ❃       ❧ ❀ 
2017_03_24_05.JPG       ♪ ❧ ❃       ❧ ❀ 
medvehagymaszoszsocuccgiff.gif
Ha esetleg kipróbálnátok, írjátok meg itt kommentben, vagy a facebook oldalon! :-)

☾ॐ ☯ ☮ ☽ 

       ♪ ❧ ❃       ❧ ❀