medvehagymás-"sajtkrémes" göngyölt szelet búzahúsból

A mostani receptemmel ötletet szeretnék adni mindazoknak, akik hiányolják a klasszikus, megszokott  "húsos" ízeket és azoknak, akik szívesen kísérleteznek az újdonságokkal. A göngyölt szeleteim, mind a látványt, mind az ízhatást tekintetbe véve, visszahozzák a vasárnapi ebédek élményét. 

Ami engem illet, nem értek egyet azzal a nézettel, hogy attól, hogy vegán vagy, kutya kötelességed elfelejteni azokat az  ételeket is, amiknek fűszerezése és elkészítése emlékeztet(het) az állati eredetű fogásokra. Amiket régebben te is fogyaszotottál...
Vesszőparipám, hogy minden étel összehozható kizárólag növényi alapokon is. 

Van élet a salátán túl. De még milyen...

Mint már említettem a mai fogás búzahúsból, vagy más néven szejtánból készült. 

Annak, aki még nem ismeri, -vagy idegenkedik a szejtántól- röviden bemutatom:

Sokoldalú: A szejtán egy rendkívül sokoldalúan felhasználható alapanyag a vegán/vegetáriánus konyhában. Sikérből készül. (A sikér a búza egyik építőköve, ami kétféle növényi fehérjéből áll, a gliadinból és a glutaminból.)  

Praktikus: Amellett, hogy a nem ártás jegyében fogyasztjuk, sokkal kézenfekvőbb, és szerintem egyszerűbb fehérjeforrás is, mint a hús, hiszen megkíméljük vele magunkat a hentestől hazahozott hús előkészítési procedúrájától, nem kell megpucolni, mosni stb... 

Egészséges: Sokszínű  alapanyag, és azt a szépséghibáját leszámítva, hogy a gluténérzékenyeknek nem javasolt a fogyasztása, egészséges is. Húspótlónak címkézik, ami egyáltalán nem véletlen. Tömény növényi fehérje, csak viszonyításképpen mondom, hogy 100 g búzahúsnak nagyjából akkora a fehérjetartalma, mint 100 g csirkemellnek.  Emellett gazdag még niacinban, vasban, kalciumban, magnéziumban, E-vitaminban,  rézben, mangánban, cinkben is.  Nem utolsó sorban koleszterinbarát... 

Gazdaságos: A sikér alkalmazása elég gazdaságos 500 g sikérből 1 kg szejtán jön ki.  A búzahúsból különböző fűszerezéseket és előkészítési módokat alkalmazva bármelyik "húsos" étel vegán megfelelője előállítható.
Határ a csillagos ég!
Mi szoktunk rendszeresen gyrost, különböző szószos szeleteket, "rántott szeletet" pörköltet, göngyölt "húst" stb fogyasztani... Csak a fantázia szabhat határt. 

Olcsó: A fél kilós sikérpor nem kerül többe 5-600 Ft-nál, és, -mint említettem- ez 1 kg "húst" eredményez.


A szejtánt mindig annak megfelelően álmodom meg, hogy milyen "húsnak" szánom. Az állaga szerencsére szabadon változtatható attól függően, hogy puhább vagy tömörebb  búzahúsra vágyunk. Minél több liszttel dúsítjuk, annál lazább lesz a szerkezete. Szódabikarbóna hozzáadásával szintén lágyíthatunk az állagán. Így érhetjük el a "csirkemell hatását". Ha nem rakunk bele szódabikarbónát, disznó- vagy marhahús állagra fog hajazni a készítményünk. A szejtán elkészíthető liszt és szódabikarbóna nélkül is természetesen, ez az eljárás rágósabb, tömörebb búzahúst garantál.
 
A mostani szejtánomnál a "karaj állagot" céloztam be, így készült:

Fogtam:

♥ 25 dkg sikér port
♥ 6 dkg teljes kiőrlésű tönkölylisztet
♥ 5,5 dl hideg vizet
♥ 1 ek sót
♥ 1 ek sült hús fűszerkeveréket
♥ 1 kk borsot 
♥ 1 ek granulált fokhagymaport.

Az elkészítés menete:


♥ A porokat alaposan összekevertem, majd hirtelen ráöntöttem a hideg vizet és először egy fakanállal, majd a kezem segítségével összegyúrtam az anyagot kerek ragacsos gubaccsá. A sikér hamar kifejti hatását, fontos, hogy gyorsan dolgozzunk. 

♥ 10 perc pihentetés után fogtam a legnagyobb lábasomat és felforraltam a vizet. Amikor gyöngyözni kezdett, visszavettem a lángot egy kicsit és, amint már nem lobogott, belepottyantottam a sikérgolyómat. A göngyölt "hús esetében fontos, hogy ne a zubogó vízbe tegyük a masszát, így sokkal masszívabb lesz az eredmény, nélkülözve a nagyobb lyukacsokat. Megmozgattam párszor, hogy ne ragadjon le, Így főztem egyben körülbelül 60 percig. Ne ijedj meg tőle, többszörösére duzzad és kimászik az edényből. Figyelni kell, hogy ne fusson ki. (Persze lehet kisebb darabokra vágva is főzni, de a mostani szejtánomnál az volt a célom, hogy a végén minél nagyobb göngyölhető felületű szeleteket kapjak.)

♥ Amikor megfőtt egy tésztaszűrőbe szedve hagytam kihűlni és a felesleges vizet kinyomkodtam belőle. 

A hideg szejtánt egy kenyérvágó kés segítségével igyekeztem minél vékonyabbra szeletelni. Még egyszer kinyomkodtam, hogy jobban felvegye a pácot. Elkészítettem hozzá a pác folyadékot, majd jó alaposan bekentem vele minden szeletet és egy zárható dobozban betettem a hűtőbe pihenni. 


A páchoz a következők keverékét használtam:

♥ 4 ek szójaszószt 
♥ 3 ek dijoni mustárt
♥ 4 ek olívaolajat
♥ sót
♥ borsot
♥ fokhagymaport
♥ grill fűszerkeveréket

A göngyölt húshoz szükséges:

♥ Az előkészített szeletek 
(nekem egy órát állt a pácban, de csak jót tesz neki, ha pár órával, vagy egy éjszakával a felhasználás előtt elkészíted)

♥ egy csokor medvehagyma
♥ kb 20 dkg "krémsajt"
(házilag készítettem, majd leírom ezt is egy külön bejegyzésben, de megfelel helyette bármelyik lazább növényi sajt, vagy a jó öreg vegán Mac & Cheese szósz)
♥ ízlés szerint fűszerek
♥ só
♥ inaktív élesztőpehely

Az elkészítése pofon egyszerű:

♥ Előmelegítettem a sütőt 180 °C-ra.
♥ A szeleteket megkentem vastagon a sajtkrémmel, fűszereztem, megszórtam apróra vágott medvehagyma darabokkal, meghintettem inaktív élesztőpehellyel, majd szorosan feltekertem és összetűztem fogpiszkálóval.
(mert nem találtam meg a hústűket... :)
♥ Kikentem egy jénait vékonyan olajjal, belesorakoztattam a göngyölegeket.
♥ Betettem a sütőbe és 30 perc alatt párszor megkenve olajjal megsütöttem őket.

Voálá!! 
g6.JPGLépésről-lépésre: 
gongyoltgifff.gifHa esetleg elkészíted, boldog lennék, ha megosztanád velem az észrevételeidet, tapasztalataidat itt kommentben, vagy a FB oldalon!

Tarts velem máskor is!
Tervezek még szejtán recept ötleteket megosztani Veletek a közeljövőben.

További kellemes húsvéti készülődést!

☾ॐ ☯ ☮ ☽